czwartek, 18 lutego 2016

Ene, due, ksieżyc, gwiazdy...

Od jakiegoś czasu realizujemy projekt KOSMOS metodą projektów.

Cele ogólne projektu:
• Budowanie wiedzy o Kosmosie (w szczególności o Ziemi jako planecie i związanych z nią procesach kosmicznych).
• Wzbogacanie dziecięcego słownika o pojęcia związane z Kosmosem, następstwami dnia i nocy.
• Rozbudzanie zainteresowania Kosmosem, pracą astronoma i astronauty.
• Rozwijanie umiejętności układania elementów w zbiory.
• Rozwijanie wyobraźni przestrzennej.
• Rozwijanie umiejętności przewidywania następstw powtarzalnych zjawisk.
• Kształtowanie postawy ciekawości i chęci badania.
• Tworzenie warunków do samodzielnego poznawania rzeczywistości przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, eksplorowanie.
• Rozwijanie języka w aspekcie komunikacyjnym.

Główne idee:
• Jesteśmy mieszkańcami Ziemi. Ziemia przypomina kulę, dlatego mówimy o niej kula ziemska
• Ziemia znajduje się w Kosmosie.
• Na Ziemi jest dzień i noc, dzień i noc, dzień i noc.
• Ziemia wiruje (kręci się wokół siebie).
• Dzień jest wtedy, gdy oświetla nas Słońce, a noc, gdy Słońce oświetla inną część Ziemi.

Na początku odbyły się zajęcia wprowadzające w tematykę. Zaczęliśmy od oglądania bajki Misja w kosmosie cz.1 i teledysku piosenki Misja w kosmosie. Piosenka była hitem! No i zaczęło się....
Rozmowa z dziećmi o tym, czego chciałyby się dowiedzieć o Kosmosie, co już wiedzą, a co je interesuje i ciekawi. Stworzyliśmy siatkę tematyczną, beczkę słów (nowe słowa, które będziemy wyjaśniać), centrum badawcze - kącik kosmiczny, bawiliśmy się w kosmos i eksperymentowaliśmy. Dodatkowo chodziliśmy do grupy starszaków i korzystaliśmy z materiałów interaktywnych, prezentowanych na tablicy multimedialnej. Poniżej prezentujemy kilka sytuacji edukacyjnych, jakie miały miejsce w naszej grupie.

Kuliste przedmioty. Zadaniem dzieci jest odnalezienie jak największej liczby przedmiotów przypominających kulę. Dzieci prezentują przedmioty, które wytypowały. Mała – większa – największa - układanie kulistych przedmiotów od najmniejszej do największej.

Kręcimy się wokół siebie jak planety.

Co to jest globus? Gdzie mieszkamy? 



Skąd mamy dzień i noc?







Dzieci przynosiły do grupy różne rzeczy związane z kosmosem. Monika przyniosła plakat wykonany wspólnie z mamą, Martynka i Tomek książeczki związane z tym tematem.




Jesteśmy kosmitami, poruszamy się jak roboty.

Spacerujemy po kosmosie.

Kolorujemy kredkami pastelowymi, malujemy farbami - oczywiście kosmos ;-)

Doświadczenie z balonem: jaką siłę ma rakieta, która wzbija się do góry w kosmos. Puszczaliśmy swobodnie nadmuchanego powietrzem balona, a on szybko wzbijał się do góry.






Z jednej strony kuli ziemskiej jest dzień, a z drugiej strony jest noc. Jedni się bawią, a drudzy smacznie śpią.


Znowu odwiedziły nas ufoludki.

Rakieta wystartowała  tak szybko, że nie zauważyliśmy gdzie wylądowała. 















Zabawa przy muzyce Poranek Edwarda Griega.  Zabawa w słoneczko i promyczki.




Lecimy swoimi rakietami....


 Zabawa w słońce i ziemię, jak krąży ziemia?





Malujemy słońce.


































Budujemy rakiety, statki kosmiczne, satelity.







 










 Zdaliśmy egzamin na kosmonautę ;-)



 Spacer po kosmosie.

 Taniec kosmos.
 Nasza beczka słów (nowych słów)

 Siatka tematyczna.

 Pytania zadane przez dzieci.




 Wyniki obserwacji nieba - praca domowa.

 Namiot z kulkami obecnie jest rakietą :-)



Skąd wzięła się Ziemia?  Omawialiśmy sobie z czego składa się skorupa ziemska, porównywaliśmy ją do skorupy jajka ;-)


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz